چاپ لیبل از آغاز تا کنون

در باره ما - چاپ انواع لیبل پشت چسب دار (برچسب)

در این مقاله سعی شده، هرچه درمورد لیبل وجود دارد را باهم مرور می کنیم از تاریخچه پیدایش لیبل شروع می کنیم با مفهوم لیبل و انواع آن آشنا می شویم، کاربرد های لیبل را می شناسیم، سپس درباره چاپ لیبل و نکاتی برای طراحی لیبل صحبت خواهیم کرد.

بیش از ۴۰۰ سال از تولید اولین لیبل‌های چاپ شده و ثبت شده می گذرد. تا قبل از پیدایش چاپ مدرن، شیوه چاپ لیبل به این صورت بود که طرح های برجسته با فشار روی کاغذهای دست ساز نقش می بست. تصاویر روی چوب و یا فلز برش می خوردند و بوسیله یک پرس دستی چوبی، با مکانیزم ساده پیچی روی کاغذهای مخصوص چاپ می شدند.

در اوایل قرن نوزدهم، انقلاب صنعتی تغییرات چشمگیری را در دنیای چاپ ایجاد کرد. اولین دستگاه چاپ استوانه ای (با بخار)، فرآیند چاپ افست و دستگاه های ساخت کاغذ مداوم بود.

از اوایل دهه ۱۸۰۰ کاغذهای روکش دار، چاپ رنگی و مجموعه ای از نیازهای جدید بازار برچسب با پیشرفت تکنولوژی، تولید و مورد استفاده قرار گرفت، که این آغاز اولیه آنچه اکنون صنعت چاپ لیبل می نامیم بوده است.

لیبل چیست؟

لیبل (متمایز از تابلوها) قطعه ای از کاغذ، ورق نازک پلاستیکی ، لایه بسیار نازک از آلیاژهای فلزی، پارچه، یا سایر مواد پشت چسب دار که بر روی بسته بندی محصولات و یا خدمات مورد استفاده قرار می گیرد می باشد، که بر روی آن اطلاعات یا نمادهای مربوط به کالا چاپ شده است. اطلاعات چاپ شده مستقیم روی ظروف را نیز می توان نوعی برچسب گذاری در نظر گرفت.

برچسب ها کاربردهای زیادی دارند، برای مثال در تبلیغ و ارائه اطلاعات در مورد منشاء محصول، تولید کننده (به عنوان مثال، نام تجاری)، شیوه استفاده ، ماندگاری و بازیافت محصول لازم و ضروری هستند. روش‌های تولید و اتصال به بسته بندی بسیار زیاد و متنوع هستند و همچنین ممکن است تحت استانداردهای شناخته شده بین المللی باشد. در بسیاری از کشورها ، محصولات خطرناک مانند سموم یا مایعات قابل اشتعال باید همراه چاپ لیبل هشدار دهنده باشند.

کاربرد های مختلف لیبل

استفاده از لیبل و برچسب به حدی فراوان و گسترده است که نمی توان تنها با ذکر چند نمونه آن را مطرح کرد. روی هر محصولی اعم از خوراکی، مصرفی، پوشاک و … که در اطراف خود می بینید از لیبل استفاده شده است. روی خودکاری که در دست می گیرید، روی نوشیدنی ای که میخورید روی بسته بندی تمام مواد غذایی، روی عینک، ساعت، باتری، کلیه محصولات حوزه تکنولوژی، پتروشیمی، پوشاک، حمل و نقل و غیره لیبل چسبیده است. بسیار سخت می توان محصولی را نام برد که روی آن از برچسب یا لیبل استفاده نشده باشد.

لیبل ها انواع مختلفی دارند که برای شناخت بهتر آن ها با چند مورد آشنا خواهیم شد:

انواع لیبل

 

لیبل کاغذی: لیبل های کاغذی رایج ترین نوع لیبل در صنعت بسته یندی می باشد. لیبلی که سطح پشت چسب دار آن دارای ماهیت کاغذی باشد به لیبل کاغذی مشهور است. مقرون به صرفه بودن برچسب کاغذی، آنها را به پرکاربرد ترین و متداول ترین نوع برچسب تبدیل نموده است. کاغذهای نازکی که یک طرف آن ها خاصیت چسبندگی دارد و در طرف دیگر چاپ انجام می شود. بسیار ارزان، سریع و مناسب انواع محصولات موجود جهت بسته بندی و ثبت اطلاعات محصولات و خدمات می باشد. این لیبل ها در دو نوع گلاسه و نیمه گلاسه چاپ و عرضه می شوند که انتخاب هریک بیشتر به نوع طراحی شما بستگی دارد.

لیبل سلفونی: برچسب سلفونی همان برچسب کاغذی می باشد که روی آن یک لایه نازک سلفون مات و یا براق چسبانده می شود که در برابر کثیفی، پارگی و رطوبت مقاومت بالاتری داشته باشند. که کاربرد آن در چاپ با فناوری افست می باشد، چرا که رنگ مورد استفاده اکثر این روش چاپ، پایه آب می باشد و در اثر عوامل محیطی مقاومت قابل قبولی ندارد، در صورتیکه از چاپ فلکسو با رنگ UV جهت چاپ لیبل بهره گیری شود لازم نیست از سلفون برای بالاتر بردن مقاوت چاپ استفاده کرد، چرا که این مقاومت در رنگ های UV با استفاده از لامپ های UV برای خشک کردن رنگ بوجود می آید.

لیبل پی وی سی: برچسب پی وی سی / لیبل صدفی به جای کاغذ از ماده اولیه پلی پرو پیلن (پلاستیک) تولید میشود. این لیبل ها ضد آب بوده و حتی در صورت غوطه ور شدن در آب نیز بافت آن ها آسیبی نمی بیند. ماهیت پلاستیکی بودن برگه های پی وی سی باعث شده در برابر رطوبت و کشش، بسیار بهتر از سایر لیبل ها عمل کنند و در هر محصولی که خواستار لیبلی ماندگار و با طول عمر بالا باشد بهترین برچسب خواهند بود. این لیبل ها در دو نوع شفاف شیشه ای و یا با پس زمینه سفید صدفی چاپ و عرضه می شوند.

لیبل شیشه ای، برچسب شفاف، لیبل ترانسپارنت: همان گونه که از نامش پیداست، بی رنگ و شفاف بوده که همین خاصیت شفافیت سبب می شود از دو طرف قابل روئیت باشد. لیبل شیشه ای قابلیت چاپ پذیری بالایی دارد. این نوع لیبل شفاف ضد آب بوده و از مقاومت بالایی در برابر کشیدگی و رطوبت برخوردار است.

لیبل متالایز: این برچسب جزو لیبل های بسیار لوکس محسوب می شود. در چهار مدل طلایی براق و مات و نقره ای براق و مات چاپ و عرضه می شود. برچسب هایی با ظاهر بسیار خاص و لوکس با مقاومت بسیار بالای پی وی سی.

لیبل متال: مقاوم ترین برچسب ساخته شده از آلیاژ آلومینیوم است که در انواع و سایز های مختلف به سفارش مشتریان تولید می شود. لیبل متال دارای ویژگی های منحصر به فرد و بارز بوده که سبب تمایز این نوع لیبل از سایر لیبل ها شده است. لیبل متال قادر است تمامی خواص خود را در دمای بین ۴۰- تا ۲۲۰+ درجه سانتیگراد حفظ نماید.

لیبل بک متالبرچسب پشت متال: همان طور که از نامش پیداست از دو لایه کاغذ و متال (لایه متال در قسمت زیرین) تشکیل شده است. مهمترین خاصیت لیبل بک متال چسبندگی بسیار بالای آن است، به همین دلیل به لیبل پر چسب مشهور و در موارد خاصی کاربرد دارد.

لیبل گچی: نوع از لیبل که چسبندگی قوی و بافتی سست دارد، این لیبل ها پس از چسبیدن به سطح مورد نظر بسیار سخت کنده شده و خرد می شوند و نمی توان آن ها را بصورت سالم کند. به همین دلیل به نام لیبل گچی یا خرد شونده شناخته می شوند.

لیبل وید: برچسب پلاستیکی خاص می باشد که برای مصارف امنیتی، گارانتی و پلمپ مورد استفاده قرار میگیرد. خاصیت شاخصی که لیبل وید را متمایز می سازد، اثر گذاری آن در محل الصاق است، به همین دلیل لیبل وید به برچسب اثر گذار معروف است. در صورت جدا کردن لیبل اثر گذار از روی محصول، بخشی از لیبل روی محصول باقی مانده و اثر VOID یا اشکال دیگر (معمولا شطرنجی) از خود به جا میگذارد.

لیبل طلا و جواهر: از برچسب های بسیار ظریف و خاص است که جهت چاپ مشخصات طلا و جواهر و زیور آلات استفاده می شود. لیبل طلا و جواهر در دو نوع دم موشی و دمبلی تولید می شوند. این لیبل جهت چاپ مشخصات طلا و جواهر به صورت بارکد مورد استفاده قرار می گیرد. محل چاپ بارکد و اطلاعات این برچسب از جنس پی وی سی بوده و بند آن از جنس شفاف و بدون چسب می باشد.

لیبل حرارتی: شباهت ظاهری زیادی به لیبل کاغذی دارد. برچسب حرارتی (Thermal Label) جنس کاغذی دارد که سطح آن دارای پوشش حساس به حرارت (Coat) است. همین پوشش حساس به حرارت لیبل را از مصرف ریبون برای چاپ بی نیاز می نماید.

لیبل پارچه ای یا تایوک: از جنس الیاف مصنوعی به صورت نوارهای پارچه ای رول شده در سایز های گوناگون تولید می شود. لیبل پارچه ای دارای دو نوع معمولی (مات) و ساتنی Satin (براق) موجود می باشد. این لیبل ها در برابر حلال های لکه بر، آنزیم ها و مواد شوینده از مقاومت فوق العاده بالایی برخوردار بوده و جهت حفظ کیفیت چاپ لیبل پارچه ای از ریبون های رزین دارای مقاومت بالا در برابر مواد شوینده و حلال های لکه بر استفاده می شود،که با نام ریبون ضد آب، ریبون قابل شستشو (Wash care Ribbon, Wash Resin) واش کر، واش ریبون شناخته شده می باشد.

لیبل هولوگرام: شامل تصویری سه بعدی است که توسط دستگاه های لیزری درون لیبل با جنس پلاستیک، شیشه یا فلزی حبس شده است. عموما هولوگرام را بعنوان یک برچسب نقره ای با ظاهری رنگین کمانی که در مقابل تابش نور تغییرات نوری رنگارنی در آن ایجاد می گردد می شناسند. این تصاویر سه بعدی، در واقع همان اشکال براق و متالیک با تصاویری مبهم درون خود هستند. هولوگرام در بازار امنیت تجاری از کارایی و محبوبیت بالایی برخوردار است، چرا که تکثیر آن ها بسیار دشوار می باشد و می توانند از جعل و تقلب جلوگیری کنند. به همین دلیل است که از چاپ این تصاویر، برای برچسب اطمینان روی کالاهای مصرفی استفاده می شود تا اصالت کالای تولید شده توسط شرکت را تضمین کنند.

کاربرد لیبل در صنایع مختلف

همانطور که پیشتر بیان شد، لیبل ها تقریبا در هر صنعتی کاربرده های فراوان دارند یعنی در هر صنعتی که با مشتری و محصول سرکار دارد مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه مهم ترین صنایعی که به لیبل نیاز دارند را به شما معرفی کرده‌ایم:

صنعت غذا و مواد خوراکی FMCG

صنعت مد و پوشاک

صنعت خودرو، تولید قطعات و لوازم یدکی خودرو

صنایع فرآورده های نفتی و شیمیایی

صنایع محصولات ساختمانی

و هر محصول برقی و کامپیوتری که نیازمند محصولات لوازم جانبی است نیازمند لیبل نیز است.

نکات مهم طراحی لیبل

برای داشتن لیبلی جذاب و مناسب که بتواند خریدار را برای خرید ترغیب کند بایستی نکات زیادی را رعایت کنید که قدم اول آن طراحی لیبل است.

نوشتن متن

متن بهینه شده و خلاصه تقریبا برای طراحی همه پروژه ها و به ویژه برای طراحی لیبل بسیار مهم است. لیبل ها معمولا سطح کوچکی دارند و ارائه متنی مختصر و روشن از اهمیت بیشتری در طراحی لیبل و بسته بندی برخوردار می شود.

یک برچسب محصول معمولاً دارای اطلاعات کلیدی خاصی است که شامل موارد زیر است:

  • نام محصول
  • اگر محصول بخشی از یک خط باشد، یک آرم برای مارک بزرگتر است
  • واحدهای اندازه گیری که نشان دهنده اندازه، کمیت یا وزن مورد است
  • شرح کوتاه یا خط برچسب

این موارد برای برچسب اصلی بسته بندی است، و برای طراحی کامل جعبه محصول، اطلاعات طولانی تر در پشت آن گنجانده می شود و شامل موارد زیر است:

  • لیستی از مواد تشکیل دهنده
  • یک داستان ترغیب کننده خرید
  • دستورالعمل استفاده

از بین این عناصر، دو مورد مهم برای ویرایش و درست شدن داستان محصول و دستورالعمل های استفاده هستند زیرا این موارد به اطلاعات بیشتری نیاز دارند و بنابراین می توانند به راحتی تبدیل به دلیلی برای خرید شوند.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری به همراه محصول خود داشته باشید، آن را بصورت آنلاین عرضه کنید و یا از بسته بندی خارجی بزرگتری کمک بگیرید.

برای خواندن نکاتی مهم در مورد طراحی لیبل و آشنایی با نمونه های حرفه ای و فانتزی طراحی لیبل در مقاله« نکات مهم طراحی لیبل» به ۹ نکته مهم در این خصوص پرداخته ایم که می توانید آن ها را مطالعه کنید.

چاپ لیبل

پس از یک طراحی جذاب و مناسب برای لیبل محصول نوبت به چاپ آن می رسد. طراحی هرچند که با کیفیت و مدرن باشد چاپی ضعیف و بی کیفیت می تواند تمام تلاش شما را از بین ببرد. پس همواره به یاد داشته باشید که به کیفیت چاپ توجه ویژه ای کنید.

دو شیوه کلی برای چاپ لیبل وجود دارد که عبارت اند از: چاپ فلکسو لیبل، چاپ افست و دیجیتال .

در چاپ فلکسو و افست شما می توانید با هزینه به مراتب پایین تری برچسب های خود را با سرعت بسیار بالا چاپ کنید با دانستن این نکته که تیراژ چاپ شما باید حداقل ۲۵۰ مترمربع باشد. علاوه بر این در چاپ فلکسو و افست لیبل شما می توانید از تکنیک های خاص چاپی مانند یووی برجسته و یا طلاکوب نیز استفاده کنید. این شیوه های خاص چاپی با اینکه هزینه به مراتب بیشتری از لیبل های ساده دارند اما می توانند لیبل شما را بسیار خاص و جذاب کنند. مانند برچسب محصولات شرکت های معتبری که در آن از فویل های طلاکوبی شده برای ایجاد طرحی خاص و هنری استفاده شده است که توانسته اند جذابیت محصول را بسیار بالا ببرد.

در چاپ دیجیتال شما محدودیتی در حداقل تیراژ لیبل خود نخواهید داشت، هر تعداد که می خواهید را می توانید به آسانی چاپ کنید. بعنوان مثال شما می توانید تنها هزار ۱۰۰۰ عدد برچسب چاپ کنید و در مدت ۲ الی ۴ روز آن را چاپ شده و برش خورده تحویل بگیرید. چاپی مدرن و با کیفیت را با چاپ دیجیتال خواهید داشت.

در این مقاله با پیدایش لیبل ها آشنا شدیم، کاربردهای مختلف لیبل ها در صنایع مختلف و انواع لیبل ها را شناختیم، و در انتها با نکات مهم طراحی و چاپ لیبلی مناسب با محصول شما توانستیم لیبلی انتخاب کنیم که بتواند محصول ما را در بازار مصرف کننده برجسته کند. در مجموعه تکتا انواع پروژه های طراحی و چاپ شما با نهایت کیفیت و سرعت انجام خواهد شد و در صورتی که هرگونه پرسشی در مورد طراحی و چاپ لیبل و یا انواع محصولات چاپی دیگر دارید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید